Pain doesn't just show up in our lives
for no reason. It's a sign that something
in our lives needs to change.

Stress- & Livsstilscoaching ved Anni Mathiesen

Stresssymptomer —
kan du genkende nogle af følgende signaler?

Træthed? Har du svært ved at falde i søvn? Vågner du om natten? Husker du dårligt? Er du ukoncentreret og irritabel? Har du svært ved at overskue dit arbejde? Har du let til tårer? Har du modstand mod forandring? Holder du den kørende med ekstra stimulanser som kaffe, alkohol, cola, piller…? Er dit hoved fuld af tanker dag og nat? Har du uforklarlige smerter? Får du hjertebanken, det mindste du bliver presset? Isolerer du dig fra kollegaer? Bliver du let syg? Forværres din astma eller eksem? Tonser du bare derudaf og føler, du overkommer mere end nogen sinde?

Hvordan ved jeg, at det er stress?

Stress er ikke en diagnose, men en tilstand, der kan medføre sygdom, hvis stressen ikke tages alvorligt og stoppes i tide.

Det er meget individuelt, hvad der stresser én og hvordan det kommer til udtryk. Her er udvalgte symptomer listet op alt efter, hvor alvorlige stresssymptomer det er.

Akut stress

Ved de grønne stresssignaler er din krop i en hér og nu stresstilstand, og det er ok.

 

De grønne signaler
  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidig rysten / tics
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • "Sommerfugle i maven"
  • Knugen i brystet eller maven
  • Tissetrang
  • Anspændthed

Gentagen akut stress

De gule stresssignaler er ok at have indimellem. Du kan godt køre over for gult, men lad være med at gøre det for ofte. Når du får et eller flere af disse, så ved du at du er i farezonen. Ved gule signaler er din krop og psyke ude af balance. Din krop fortæller dig, at du skal "passe bedre på dig selv". Man kan godt holde til at være i ubalance i en kort periode, men efter en tid med gule signaler, skal du have stressen ud af kroppen. Det er meget vigtigt at din krop og hjerne kommer sig helt.

De gule signaler
  • Træthed
  • Sover dårligt om natten
  • Tænker hele tiden
  • Uro i kroppen
  • Svimmelhed
  • Hovedpine
  • Indre modstand / modvilje
  • Irritabel
  • Har lettere til tårer
  • Indesluttet

Alvorlig kronisk stress

De røde signaler er alvorlige. Det vil være en rigtig god idé at kontakte din læge. Hvis lægen ikke kan finde en anden årsag, så kan det skyldes stress. Måske har du kørt over for rødt nogle gange, uden det har haft konsekvenser for dig, men på et eller andet tidspunkt, så får det en konsekvens. Du kan komme så langt ud, at du undertrykker eller ignorerer dine signaler.

De røde signaler
  • Glemmer ting/fraværende
  • Eksem og sygdom forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Aggressiv
  • Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • Mave og tarm problemer
  • Blødningsforstyrrelser ved kvinder
  • Forhøjet blodtryk
  • Mangler erkendelse af stress

Lyt til dine signaler

Du kan godt have en blanding af symptomer fra de tre grupper. Det er symptomerne fra den værste gruppe, der fortæller, hvor stresset du er.

Kontakt din læge det mindste, du er i tvivl. Det er ham, der vurderer, om du eventuelt skal sygemeldes og om det skal være delvist eller helt.

Hvis symptomerne ikke tages alvorligt kan det have store konsekvenser.

Risici ved ubehandlet stress
  • Psykisk sammenbrud
  • Ildebefindende/besvimelse
  • Hukommelsessvigt
  • Udbrændthed
  • Angst
  • Depression
  • Blodprop
  • Død

Jeg kan hjælpe dig!

Jo tidligere du kommer i gang, des hurtigere kommer du af med stressen. Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtigende snak på mobil 20826271.

[unex_ce_button id="content_4u5vjcou0,column_content_q536qi8y1" button_text_color="#333333" button_font="semibold" button_font_size="22px" button_width="content_width" button_alignment="center" button_text_spacing="0px" button_bg_color="" button_padding="55px" button_border_width="1px" button_border_color="#e0dbd5" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="0px" button_bg_hover_color="#ffffff" button_border_hover_color="#ffffff" button_link="http://www.forebygstress.dk/inkl_stresstest.php" button_link_type="url" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]Tag en stresstest →[/ce_button]

Stresscoaching —
hvad er det?

Stresscoaching er hjælp til selvhjælp til dig, der ellers er psykisk sund. Du vil hurtig mærke en effekt, hvis du følger de små opgaver, som aftales fra gang til gang. Et stresscoachforløb foregår oftest over en periode på 3 måneder, hvor der tilbydes 7 samtaler. I starten er der ugentlige samtaler, hvor du får redskaber til at blive afstresset og genfinde balancen i dit liv.

Du får udleveret bogen ”Mindre stress, mere overskud” af Bjarne Toftegård. Du får redskaber til at blive afstresset. Du får små opgaver for og kan samtidig læne dig op af bogen, så vi kan udvælge de redskaber, der er relevante for dig. Vi finder de stressorer, der er årsag til din stress og du får redskaber til at håndtere disse. Med udgangspunkt i dit livshjul coaches du til et liv i balance. Vi finder dine værdier, så du fremadrettet ved, hvad du ikke vil give køb på. Du får nye leveregler.

Du lærer at leve mere i nuet, så du får et liv med glæde, energi og overskud – fri for stress

Hvis du har opbygget stressen over lang tid, skal du indstille dig på, at det tager lang tid f.eks at få hukommelsen helt på plads igen. Med stresscoaching kommer du hurtigere af med din stress og lærer at forebygge fremtidig stress.

Priser for stressforløb

3 samtaler á 60-90 minutters varighed incl. bogen Mindre stress mere Overskud
 2.200 kr.

7 samtaler á 60-90 minutters varighed incl. bogen Mindre stress mere Overskud
— 4.990 kr.

Betaling foregår på dagen kontant, via MobilePay eller via bankoverførsel senest 3 dage før. Afbud gives senest kl. 8.00 dagen før aftalen ellers opkræves det fulde beløb.